تاریخچه اخلاق حرفه ای در حسابداری
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 لوکا پاچیولی، "پدر حسابداری"،در اولین کتاب خود به نام Summa de arithmetica, geometria, proportioni proportionalita که در سال 1494 منتشر شد از اخلاق حسابداری نوشته است. استانداردهای اخلاقی از آن زمان تا کنون از طریق گروه های دولتی، سازمان های حرفه ای و شرکت های مستقل توسعه یافته است.

 

 نتیجه کار این گروه های مختلف حسابداری منجر به ایجاد کدهایی در زمینه اخلاق شده است. حسابداران باید این منشور اخلاقی که توسط تشکل حرفه ای که در آن عضو هستند رعایت کنند.

 

 

 

آموزش اخلاق

 

 

 

دانشگاه ها در دهه 1980 شروع به تدریس اخلاق کسب و کار نمودند. دروس مربوط به این موضوع به طور چشم گیری در چند دهه اخیر رشد نموده اند.

 

تدریس اخلاق به حسابداران می تواند شامل نقش بازی کردن، سخنرانی ها، مطالعات موردی، سخنرانی های مهمان، و همچنین دیگر رسانه ها باشد. مطالعات اخیر نشان می دهند که تمامی کتاب های درسی حسابداری به طریقی به اخلاق دسترسی دارند. در سال 1993، اولین مرکز ایالات متحده که بر مطالعه اخلاق در حرفه حسابداری و آموزشگاه حسابداری  تمرکز داشت در دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهامتون افتتاح شد.با آغاز در سال 1999، چندین ایالت در آمریکا قبل از برگزاری آزمون CPA نیاز به کلاس های اخلاق داشتند.

 

 

 

هفت هدف آموزش اخلاق حسابداری

 

 

 

 •ربط دادن آموزش حسابداری به مسائل اخلاقی.

 

 •به رسمیت شناختن مسائل در حسابداری که دارای مفاهیم اخلاقی هستند.

 

 •توسعه دادن حس تعهد اخلاقی یا مسئولیت پذیری.

 

 •توسعه توانایی های موردنیاز برای مقابله با درگیری های اخلاقی یا مشکلات.

 

 •یاد بگیرید با عدم قطعیت حرفه حسابداری مقابله کنید.

 

•صحنه را برای تغییر در رفتار اخلاقی تنظیم کنید.

 

 

 

•تقدیر کنید و درک کنید تاریخ و ترکیب تمامی جوانب اخلاق حسابداری و ارتباط آن ها را با حوزه عمومی اخلاق- استفان ای. لوئب .

 

 

 

 

 

در سال 1988، استفان ای.لوئب پیشنهاد نمود که آموزش اخلاق حسابداری باید دارای هفت هدف باشد (اقتباس از لیستی توسط دانیل کالاهان ).برای اجرای این اهداف، او اشاره نمود که اخلاق حسابداری در سرتاسر برنامه درسی حسابداری یا در یک کلاس مربوط به موضوع قابل تدریس می باشد.تدریس آن در سرتاسر برنامه درسی تمامی معلمان حسابداری را مجبور می سازد که در خصوص موضوع آگاهی داشته باشند (موضوعی که ممکن است نیاز به آموزش داشته باشد).

 

یک درس در آموزشگاه حسابداری  دارای مسائلی می باشد از قبیل اینکه درس کجا در آموزش دانش آموز جای دارد (به عنوان مثال، قبل از کلاس های حسابداری مقدماتی یا نزدیک به زمان اخذ دیپلم دانش آموز)،آیا منابع کافی جهت پوشش دادن به کلاس ترم وجود دارد ، و آیا اکثر دانشگاه ها برای برنامه درسی چهار ساله برای یک کلاس مربوط به موضوع دارای اتاق هستند.

 

 

 

 در خصوص اینکه آیا اخلاق باید در محیط دانشگاه تدریس بشود یا خیر بحث وجود دارد.

 

حامیان اخلاق حرفه ای اشاره دارند که مسائل اخلاقی برای حرفه مهم هستند، و باید به حسابداران جهت ورود به حوزه کاری تدریس بشوند.

 

 

 

علاوه بر این، آموزش منجر به تقویت ارزش های اخلاقی دانشجویان می شود و باعث می شود که دیگران تصمیمات غیر اخلاقی نگیرند.منتقدان استدلال می کنند که فرد یک فرد اخلاقی است یا خیر، و اینکه تدریس درس اخلاق هیچ گونه هدفی در بر ندارد.با وجود مخالفت، آموزش اخلاق حسابداری توسط دانشگاه ها و کنفرانس ها، توسط موسسات حرفه ای و شرکت های حسابداری ترغیب شده است.کمیسیون تغییر آموزش حسابداری (AECC) از دانش آموزان می خواهد تا "مسائل اخلاقی حرفه را دانسته و درک بکنند و بتوانند قضاوت های ارزشمندی داشته باشند."

 

 فیلیپ جی.کوتل( Phillip G.Cottel) استدلال نمود که به منظور حفظ اصول اخلاقی قوی، یک حسابدار "باید دارای حس قوی از ارزش ها باشد، توانایی جهت منعکس نمودن موقعیتی داشته باشد جهت تعیین نمودن مفاهیم اخلاقی، و در قبال رفاه دیگران تعهد داشته باشد." ایریس استوارت(Iris Stuart )یک مدل اخلاقی را پیشنهاد می نماید که متشکل از چهار مرحله است:

 

حسابدار باید متوجه بشود که معضل اخلاقی در حال رخ دادن است؛ احزابی را شناسایی نماید که به نتیجه معضل علاقه مند هستند؛ راهکارها را تعیین نماید و تاثیر آن را بر هر راهکار در حزب مورد علاقه ارزیابی نماید؛ و سپس بهترین راهکار را انتخاب نماید.

 

 

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اسفند 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: